Ahad, 10 Mei 2015

DUA BULAN BATUK CUKUP MEMENATKAN

Bismillahirrahmanirrahim

Rasanya batuk semua orang pernah alami tidak kira usia bayi atau meningkat usia.Ada batuk yang jenis berkahak dn ada pula yg jenis tidak berkahak..tak nak sembang banyak pasal batuk ni..tak yah la kot nak translated bagai apa itu batuk kan?

Sebenarnya saya nak cerita pasal pengalaman batuk yang saya alami sendiri.batuk saya mybe jenis yang payah lega.makan ubat batuk berbotol botol..berbagai jenama pn masih batuk tak stabil..malah makin menjadi2.

Kalau saya ja batuk masih boleh diterima lagi...ni disebabkan batuk saya yang lama dan menjadi2 nie..habis kena tempias kat anak2 sy sampaikan suma batuk.

Tahu tak apa kesan yang saya dapat bila trlalu lama batuk..
1)sy menjadi mudah penat bila kerap batuk.
2)batuk saya hingga keluarkan air kencing tanpa sengaja..sy trpaksa kerap menyalin seluar dalam.
3) dada sy terutama dibahagian tulang rusuk sgt sakit setiap kali batuk.
4)dan saya kerap sakit kepala kerana urat sy menjadi tegang di leher dn kepala.bila kerap tegang..kita akan mudah sakit kepala tambahan lg kita kerap sangat batuk.
4) malah sy trpaksa 'berpantang' menahan perut kerana tak boleh makan makanan berminyak..ais..bergoreng.

Kemudian nak dijadikan cerita..sy amalkan supplemen shaklee iaitu esp utk rambut gugur, untuk menyusu dan energy..nak kulit cantik n cerah tu tak trlintas pn sbb kulit sy jenis cerah....
(Hahaha ....perasan kan saya)

Pastu satu hari saya bole rasa ada tanda2 sy nak batuk..susah ati ni..yer la kan..mmg batuk tak penah sekejap..sekali hinggap..2-3 bulan la nak berenti.tambahan sy plak jenis ubat batuk botol tak lut dh. Kena makan ubat batuk jenis biji, nak beli ubat batuk biji ni pn kena bg no ic lg.punyala ketat syaratnya..sbbnya ubat batuk ni ala2 gred A+ la kot.apa2 jadi tanggung sendiri.hihi

Bebalik cita tadi, sy pun cakap takpa la..nnty cari ubat lg la pasni..huhu..batuk sy pn bermula la sikit2 ptg tu..then petang sy pn minum la esp macam biasa. shake dgn jus tropicana. Pastu malam menjelma, aik????? Awat plak dah tak batuk ni?? Rasa pelik la kan? Sbb esok tu mmg set nak cari ubat batuk biji siap2.

Bila cek semula dgn my sifu dalam shaklee nie..baru tahu esp bantu halang masalah batuk . Alhamdulillah syukur sbb tak sangka esp bleh kurangkan masalah batuk...hahaha..masa tu baru2 lagi makan shaklee..banyak yg taktau lagi..rupanya esp ni bantu banyak jugak masalah aku...hihi..tak rugi beli..

Bantu masalah apa?? Eh banyak tau esp bantu masalah saya.

~rambut sy dah tak gugur.pas besalin aritu rambut gugur teruk.bleh buat sabut basuh periuk..haha

~bantu banyakkan air susu saya.esp ni bagi minda kita sihat tak stress, badan bertenaga.bila kita sebagai ibu sihat, baru trhasil air susu yg banyak.pastu kita perlu kerap menyusu atau pam susu kita baru air susu sntiasa ada.

~esp bantu bagi energy pada sy.bila buat kerja dah tak rasa letih.sy walaupun tak bekerja..tapi sy suri rumah 28 jam..haha..penat tuh!

~esp jgk bantu kecutkan rahim sy pas besalin.mmg tak dinafikan bila kita dah besalin..anak dah 1-2 tahun pun belom tentu rahim kita kecut sepenuhnya.kalau anda bersin atau batuk sikit pn, tetiba terrrkucil, itu tandanya vagina anda longgar dan perlu diketatkan.

~dulu sy selalu alami koyak kulit di bahagian kuku.selalu sgt..kerap..sebabnya belum buat kajian lg.skrng mmg dah lama tak alami koyak kulit tu.tambahan lagi kuku saya nmpk lebih bersih dan cantik..haha..(perasan lagi)
Tapi serius cakap mmg seronok tgk kuku kita sihat.

~kulit tubuh sy pn makin cerah u know? Sy ada masalah jeragat belakng badan..mmg ketara..tgk kat cermin..eiiii...memang kulit tak sekata.minum esp n vitamin C la dengan izin Allah jeragat saya makin pudar.tengok cermin hari2 senyum je kite...

Vitamin nie kita kena amalkan..bukan ubat..makan arini..sihat..esok takyah makan dah.vitamin ni perlu kita amalkan sbb vitamin sgt mambantu menyihatkan sel tubuh kita..dalam tubuh kita sangat mudah kehilangan zat, nutrien, protein yg sepatutnya membantu menjaga sel kita lebih sihat..so..Untuk tampung kembali zat2 yg telah hilang..dan utk ketahanan tubuh kita, kita sangat2 perlu amalkan vitamin.

LEBIH BAIK CEGAH DARI MERAWAT.

bila kita dah sakit, kos utk merawat sakit kita jauh lebih tinggi dr kita membeli vitamin yg membantu jaga sel kita.tu belum kira kos minyak pi hospital..masa yg perlu kita ambil utk buat pemeriksaan doktor. Dan macam2 lg lah yg trpaksa kita tanggung bila dah mula sakit dan dapat penyakit.

Okeylah..seronok tau kongsi pengalaman dengan korang semua.kalau yang rasa2 ada masalah macam saya dan nak sel2 tubuh kita lebih sihat...nak amalkan supplemen kesihatan yg trbaik...carilah saya dan carilah shaklee...hihi

Nak try??
Meh pm/wassap lg senang
0124417491

Tiada ulasan: