Ahad, 14 Disember 2014

KENAPA KITA ALAMI KEGEMUKAN?

Bismillahirrahmanirrahim
Kenapa kita dan kebanyakan orang ramai mudah sangat nak dapat masalah kegemukan nie..
Korang tahu kenapa kita mudah gemuk??
Kita mudah sangat gemuk sebab TENAGA YANG KITA AMBIL DALAM RUTIN MAKANAN SEHARIAN MELEBIHI DARI TENAGA YANG KITA GUNAKAN SEHARIAN.
Camna tu??

Maknanya..kalori yang kita dapat daripada makanan yang kurang berkhasiat setiap hari lebih banyak dalam tubuh kita dan disimpan dalam bentuk LEMAK.pastu kita tak tukarkan lemak lemak jahat tu kepada tenaga..kita perap kalori/tenaga yang berlebihan tu jadi lemak.itulah maknanya kita ambil/makan banyak makanan berkalori tinggi tapi kita tak gunakan tenaga tu dalam aktiviti seharian..maka jadi lah kegemukan yang sewenang-wenang dlm tubuh yang dulunya anggun, ramping dan sihat.
Menurut pakar perubatan, jika mengambil makanan yang ada banyak kalori / tenaga daripada yang dapat digunakan oleh tubuh..ia mampu mngundang masalah obesiti/kegemukan.
Lain la kalau kita kerap gunakan tenaga contohnya bersenam ker, pegi gym ker, buat aktiviti yang banyak memerlukan tenaga, pastilah kalori lebih yang kita ambil tadi akan digunakan semula dalam
bentuk tenaga.betul tak??

piramid makanan


Selain cara pemakanan, faktor faktor yang lebih hampir mengundang kita kepada mudah gemuk ialah faktor FISIOLOGI, KETURUNAN, SOSIOEKONOMI, TRAUMA, PSIKOLOGI DAN LAIN2.akibat faktor2 ini juga berkemungkinan kita alami dua kesan ketara seperti RASA NAK MAKAN JA SETIAP SAAT DAN KETIKA ataupun KITA TERUS RASA TAK NAK MAKAN.kedua dua kesan nie sangat2 mmberi kesan negative pada diri dan tubuh kita.
Malah, kesan dari masalah kegemukan yang kita alami, kita sangat sangat la mudah terdedah dengan penyakit2 yang mana jika tidak dijaga atau dikawal ia mampu mengundang masalah yang lebih serius dan boleh mendatangkan kematian.sungguh takut memikirkan semua tu hanya kerana disebabkan kita tidak mengambil berat pada aspek pemakanan seharian kita.

ANDA NAK TAHU ANDA GEMUK TAK?
status berat badan kita boleh dinilai berdasarkan :


1. Indeks Jisim Tubuh ( IJT)/ Body Mass Index ( BMI)
CARA PENGIRAAN:IJT= 
         BERAT (KG)
    --------------
  TINGGI(m)×TINGGI (m)



2. Ukur Lilit Pinggang
Lelaki: <90cm/35 inci
Wanita: <80cm/32 inci

[Sumber:WHO/IASO/IOTF(2000)]


CARA TERBAIK NAK BUANG LEMAK JAHAT.
Shaklee mencipta set khas untuk membakar, menyingkir, menghapuskan dan membuang segala jenis lemak jahat yang bermaharajalela dalam tubuh kita.

SET BAKAR
-----------
》LECITHIN + OMEGAGUARD
→FUNGSI SEBAGAI PEMECAH DAN PEMBAKAR LEMAK SERTA KOLESTROL.

SET BUANG
-----------
》ALFALFA + HERBALAX
→FUNGSI MEMBUANG/MENYINGKIR SEGALA LEMAK DAN TOKSIN DALAM TUBUH KITA.

SET BINA
---------
》ESP + CINCH SHAKE MIX


→FUNGSI MEMBINA OTOT DAN MEMBANTU ELAKKAN KULIT MENGGELEBEH.
ketiga tiga komponen nie mendatangkan kesan segera bagi yang nak segera kurus, sihat dan ramping.
Korang tak perlu risau kerana produk shaklee sangat selamat, berkesan (mengikut tahap tubuh masing) dan mesra alam.malah ia adalah halal dan disahkan oleh Jakim.





  Nak dapatkan set ni, mai pm / wassap / sms saya..saya sentiasa ada untuk membantu anda untuk lebih sihat dan bertenaga dengan izin Yang Maha Esa; )

set yang sangat membantu anda


Siti nur hidayah ilias
0124417491
Saya pengedar shaklee selama perak.




Tiada ulasan: